Garaż blaszany vs garaż ocieplany dla samochodu. Który będzie lepszy?

Posiadanie garażu dla kierowcy już dawno przestało być dodatkowym luksusem, a stało się koniecznością. Nie tylko pełni funkcję ochronną dla samochodu, ale również rolę schowka lub dodatkowego miejsca pracy. Kierowcy decydujący się na garaż często stają jednak przed dylematem, czy konstrukcja powinna być ocieplana. To pytanie, z którym mierzą się szczególnie kierowcy, traktujący garaż jako warsztat.

Zalety garażu ocieplanego

Ocieplenie garażu nawet blaszanego przede wszystkim zwiększa trwałość i żywotność konstrukcji. Możemy to uzyskać na dwa sposoby:

  • poprzez nałożenie dodatkowej warstwy blachy, która stworzy minimalną izolację przed zimnem,
  • przez wyłożenie ścian warstwą styropianu, który następnie jest tynkowany i malowany, co daje efekt ścian murowanych lub też pokrywany płytą OSB, czy też pilśnią.

Ocieplanie garażu z łatwością można wykonać samodzielnie. Oba sposoby nie wymagają szczególnych umiejętności budowlanych, a ponadto nie pochłaniają dużych kosztów. Decydując się na ocieplenie garażu styropianem, należy zwrócić uwagę na rodzaj pianki montażowej, która zostania użyta do jego mocowania. Bardzo ważne jest to, by była ona dedykowana do montażu części na zewnątrz i odporna na niskie temperatury. Szybkie wiązanie pianki i jej przywieranie do styropianu pozwala ocieplić garaż w niemalże błyskawicznym tempie. Ten sposób zdecydowanie lepiej wpływa na przedłużenie trwałości samochodu:

  • ochrona lakieru przed płowieniem i działaniem czynników środowiskowych,
  • ochrona reflektorów przed żółknięciem,
  • ochrona części plastikowych,
  • zwiększona żywotność uszczelek,
  • większa żywotność akumulatora i ochrona przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, głównie przed mrozem,
  • ochrona opon przed działaniem promieniowania,
  • ochrona wnętrza pojazdu przed promieniowaniem.

Ocieplanie garażu można również przeprowadzić od zewnętrznej strony (z wyjątkiem bramy i dachu). Dzięki takiemu rozwiązaniu nieatrakcyjny blaszak, może nabrać zupełnie innego wyglądu, który idealnie wkomponuje się w otoczenie domu i ogrodu. W tym przypadku również korzystamy z płyt styropianowych. Mocowanie warstwy cieplnej przeprowadzamy za pomocą pianki montażowej (dedykowanej do prac zewnętrznych w niskiej temperaturze).

Aby umocnić konstrukcję, wyłożony styropian należy pokryć tynkiem, a następnie pomalować. Jeśli chcemy uzyskać jeszcze większą izolację cieplną, ale też jeszcze bardziej podnieść estetykę budowli, styropian należy pokryć listwami drewnianymi, które możemy pokryć farbą, bejcą lub pozostawić w stanie surowym zabezpieczając je jedynie lakierem. W ten sposób blaszany i nieatrakcyjny garaż zamieni się w mały drewniany domek, który będzie dodatkową ozdobą naszego ogrodu. Osoby, które garaż traktują również jako schowek lub warsztat powinny pomyśleć o zamontowaniu w ścianie okna, które będzie dodatkowym źródłem światła i jeszcze bardziej podniesie estetykę całej konstrukcji.

Jeśli zdecydujemy się na zewnętrzne ocieplanie garażu, podczas wyboru płyt styropianowych, należy pamiętać, by ich grubość była dostosowana do wymiaru garażu i zbyt szerokie nie zabierały dodatkowej powierzchni wokół. Dodatkowo zbyt grube płyty, które nie będą współgrały z dachem garażu, mogą z czasem stać się miejscem skapywania wody opadowej i nieestetycznie pokrywać się zaciekami. Bardzo dobrym pomysłem będzie nadbudowa dachu przynajmniej z jednej strony, która stworzy obok budowli dodatkowe miejsce pracy lub np. składowania drewna.

Decydując się na garaż blaszany ocieplany, warto pomyśleć również o dodatkowym podłożu, które poprawi komfort korzystania z budowli, ale też będzie stanowiło dodatkową ochronę izolacji. Najlepiej sprawdzi się betonowa wylewka lub fundament. Planując jej wykonanie, należy pamiętać o minimum 20 cm zapasie z każdej strony, gdzie mają stanąć ściany garażu.

Garaze CGT

Źródło zdjęcia: https://www.cgt.com.pl/garaze-standardowe-oferta.html

Minusem garażu ocieplanego jest ryzyko szybciej zachodzącego zjawiska korozji, do którego przyczynia się osiadająca na podwoziu sól drogowa. Dlatego w tej kwestii zdecydowanie lepiej sprawdzą się garaże nieocieplane lub też ocieplane, ale wolnostojące. Wbrew wygodzie garaż, który jest wbudowany w bryłę domu, nie jest lepszy od konstrukcji samodzielnych.

Wysoka temperatura domu, która przedostaje się do pomieszczenia, w którym trzymany jest samochód, działa niekorzystnie. Dodatkowo auto trzymane tuż za ścianą jest potencjalnym źródłem pożaru, ze względu na łatwopalne paliwo, które posiada.