Jakie normy muszą spełniać środki BHP wydawane pracownikom?

Środki BHP powinny być stosowane w każdym miejscu pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy, są podstawą w każdej pracy, niezależnie od stanowiska. W każdej firmie, pracownicy muszą być zaopatrzeni w odpowiednią ilość i rodzaj środków BHP. Pracodawcy, według Kodeksu Prawa, mają obowiązek regularnie dostarczać niezbędne środki czystości.


Pracownicy muszą również mieć zapewniony dostęp do urządzeń higieniczno – sanitarnych. Wiadomym jest jednak, że nie każda specyfika pracy wymaga dostępu do prysznica i specjalistycznych płynów do dezynfekcji czy past do obuwia i odzieży.

Wszelkie środki czystości zapewniane pracownikom, powinny spełniać określone normy. Oprócz tego, że muszą mieć odległy termin ważności, trzeba wspomnieć o korzyściach dla każdego pracownika.

  • Środki BHP muszą być dopasowane do miejsca pracy pod względem ilości pracowników, stopnia zanieczyszczenia i optymalnego czasu eksploatacji,
  • Pracodawca jest zobowiązany do regularnego dostarczania środków czystości,
  • Do każdej grupy powinien być dopasowany rodzaj środków BHP,
  • Środki czystości są przeznaczone do używania jedynie na terenie miejsca pracy.

Warto również dodać, że dobieranie środków czystości również posiada pewne normy. Otóż, każdy dostarczany rodzaj środków BHP, powinien być dobrany według ewentualnych zagrożeń dla ciała i skóry. Wszelkie płyny, mydła i inne, nie powinny także stanowić dodatkowego zagrożenia dla pracowników. Dodatkowo, dostarczając środki czystości, pracodawca musi dopasować je do warunków, jakie panują w miejscu pracy.

 

Ze względu na różnorodne środki BHP, jakie są dziś dostępne na rynku, każdy z nich musi zostać dopasowany do stanu zdrowia wszystkich pracowników. Ponadto, powinny one być zakupione, aby poprawić ergonomię w pracy.

Aby odpowiednio zaopatrzyć swoją firmę w niezbędne środki czystości, można wspomóc się specjalną tabelą. Są w niej określone poszczególne grupy oraz ilość mydła, ręczników i innych środków na dany okres czasu. Istnieją cztery takie grupy.

W pierwszej, pracownicy muszą zostać zaopatrzeni w 300g mydła, 1000g pasty BHP oraz 1 tubkę ochronnego kremu na miesiąc. Dodatkowo, przysługuje im 1 ręcznik na pół roku. Są to pracownicy, którzy narażeni są na bardzo wysoki stopień zabrudzenia.

Grupa druga otrzymuje 100g mydła, 500g pasty na miesiąc oraz ręcznik na pół roku i tubkę pasty ochronnej na kwartał. Są to osoby pracujące przy szkodliwych i brudzących substancjach.
W grupie trzeciej, pracownikom przysługuje 100g mydła miesięcznie, 500g pasty i tubkę kremu na kwartał oraz ręcznik na 12 miesięcy. Dotyczy pracowników laboratoriów, pracowników magazynowych.

Natomiast grupa pierwsza, czyli pozostali pracownicy (np. biurowi, ekspedienci) otrzymują 100g mydła na dwa miesiące oraz ręcznik na 2 lata.

Podział ten zapewnia ergonomię oraz dopasowanie konkretnej ilości i rodzajów środków BHP.